HeartBeat~ Tekan

Friday, October 8, 2010

..kenangan lalu mengusik kalbu..




Ini Pak Ngah n Mak Ngah teman.Pak Ngah nih abg satu mak kpd arwah abah teman.Lepas arwah abah meninggal,mak pindah ke Sg Manik(kampung tok sebelah mak).Tu pun sbb arwah tok(ayah mak) yg suruh.Kalau ikutkan mak,mmg dia tk nak pindah.Tak sampai hati nk tinggalkan umah,katanyer.Maklumler byk kenangan2 ngan arwah abah kat umah tu.Tapi memikirkan kebajikan kami 3 beradik mak ikut gak apa yg arwah tok suruh.Rumah lama tu pun mak jual kat orang.
Masa dok ngan arwah tok mak takde keje tetap.Tolong arwah tok kat sawah jer.Korang faham2 je la,dolu2 bkn sng nk dpt keje.Arwah tok plak cuma keje kampung jer.Dipendkkan citer, mak decide anto teman n kakak kat Pak Ngah.Mak plak pegi keje kat KL.Adik teman,mak tinggalkan ngan arwah tok ngan nenek.Walaupun berat hati mak masa tu,tapi dek krn desakan kewangan mak trpks relakan gak.Teman n kakak jgn ckp la.Mmg kitorang tk nak.Menangis,meraung bagai nak rak...Tapi apa bleh buat dah suratan takdir.....

Ini lah rumah Pak Ngah.Kat sini la teman n kakak tinggal.Waktu tu teman baru 7 tahun.Kakak plak 9 tahun.Masa mula2 sampai kat umah nih kitorang asik berendam air mata jer.Macam2 yg kitorang fikir.Mak tk sayang la,arwah tok pun tk suka kitorang la....mcm2 la bnd2 negatif yg kitorang fikir.Maklumler kitorang kan bebudak lagi masa tu....tak faham ngan situasi masa tuh....
Tapi lama2 kitorang ok .Cuma, tiap2 ptg teman n kakak lepak2 kat tangga dpn umah(sekarang tangga tu dh takde)sambil2 berangan konon2nyer mak dtg amik balik kitorang...ntah hape2 kan...tapi sedih woooo....korang tk rasa....cam tu ler rutin kitorang tiap2 ptg...
Pak Ngah ni orangnyer mmg zuhud tul.Kuat agama plak tu.Pasal solat mmg kena on-time.Kalau tak mst kena rotan.Penah gak ler satu hari tu, asyik sgt main,tau2 dah dkt maghrib.Balik umah kena tarbiah la ngan Pak Ngah.Siap kena rotan sekali...Padan muka kitorang...
Dulu umah nih mane ade letrik.Air plak pakai air telaga jer.Kalau malam, radio pakai bateri jer jd teman kitorang.Tu pun rncgn2 agama jer.Nak dgr lagu2... jgn harap ler... Tebeliak bijik mata Pak Ngah nnt...Tapi tu sume sbb Pak Ngah nk kitorang jadi anak yg baik.....tak lalai....
Walau pun tak lama kitorang dok ngan  Pak Ngah nih,cuma 6 bulan jer, tapi byk gak yg kitorang belajar.Banyak gak jasa2 Pak Ngah n Mak Ngah pd kitorang...tak terbalas rasanyer....


Tapi tu sume dah jadi kenangan.Kenangan terindah...Sekarang umah Pak Ngah dah banyak berubah.Dah makin beso n selesa.Letrik pun dah ada.TV ngan peti ais pun dah ada....umah atas dah takde.Dah jadi umah bawah dah.Senang sedara-mara nk dtg bemalam kata Pak Ngah....


Sofa pun dah ada.Ruang tamu umah ni pun dah selesa.Pendek kata mmg byk ler yg berubah...Cuma air jer masih air telaga.Tapi advance sikit sbb pakai pam...tak yah ler nak amik air pakai timba dah....
Masa teman n family dtg umah Pak Ngah raya ari tu,beseri2 je muka dia.Seronok jer dia melayan kerenah kitorang....terutama pd anak2 teman,kak yong n Raudhah...Mak Ngah pun sama,cuma Mak Ngah agak pendiam sikit.....memang best sesekali betanggak ke umah Pak Ngah nih.Ada2 je celoteh dia.Tak kering gusi di buatnyer....Apa pun terima kasih Pak Ngah n Mak Ngah...KENANGAN LALU MEMANG MENGUSIK KALBU....

2 comments:

azzey said...

Leeaneem:pembetulan..... ms tu akak darjah 1....kamu tadika lah.....

ArELeEz said...

klu gi umah pak ngah, musti mak ngah prepare nasik kan? sbb dia tau anak2 sedara dia nih mmg kuat makan! ha3..