HeartBeat~ Tekan

Monday, January 31, 2011

sang MUNAFIK.....



google
sang MUNAFIK gelaran diberi
ade di kanan mahu pun kiri
suka sembunyi perkara HAKIKI
tak zahirkan kufur...sembunyi di hati....

sang MUNAFIK si talam 2 muka
musuh merbahaya tak sedar siapa
mengaku ISLAM pada zahirnya
hakikatnya maksiat diamal jua....

mengaku beriman pada yang SATU
di depan khalayak imannya lah yang jitu
sanggup berkorban tak kira waktu
kononnya bukan sesekali tapi selalu
antara sifat sang MUNAFIK DUNGU.....

iman tak tetap bagaikan lalang
ditiup angin terhoyong-hayang
belum pun datang ribut yg kencang
sepoi bahasa jer yg bertandang...

iman tak teguh mudahnye runtuh
senang terikut2 mudah sangat terpengaruh
ingatlah rakan.....inilah MUSUH
jika bertemu HALAL dibunuh......

pelakon yg hebat dialah juga
depan kata ALIF...belakang kata BA
ibadat dibuat nak menunjuk saja
maksiat yg mungkar diagungkan juga.....

berbuat baik tak pernahnya ikhlas
sentiasa mengharap kebaikan dibalas
memuji Islam agama teratas
secara senyap Islam dicantas....

wahai sang MUNAFIK laknatullah
takkan tenteram jiwamu gelisah
ayuhlah kembali ke jalan ALLAH
turuti yg benar,hindari yg salah


p/s: bayangkanlah betapa hinanya seseorang itu jika tergolong dalam golongan MUNAFIK ini.segala2nya penuh dgn kepura2an.dan ingatlah balasan akhirat amatlah pedih dan berat....WALLAHUALAM.....







Friday, January 28, 2011

SEMPURNA..........



jom check balik diri kita,
tanya balik pada hati kita,
soal-siasat pendirian kita,
SEMPURNA-kah kita......

bila dah check,
dah tanya,
dah soal-siasat
agak2 dapat tak jawapannye....
kalau belum ade jawapan
cuba try,test, tengok balik
dah SEMPURNA-kah kita.....

dah dapat jawapan...?
betul,
adakah anda pasti,
fikir sekali lagi,
betul,pasti.....
jawapan muktamat....?
....SEMPURNA....!

NAK TANYA SEKALI LAGI......boleh...
SEMPURNA KE KITA KALAU KITA RASA
KITA YG PALING SEMPURNA.....


p/s:manusia hanya boleh mencari keSEMPURNAan,tetapi keSEMPURNAan itu hanya milik ALLAH yg MAHA ESA......

Wednesday, January 12, 2011

....TAHNIK....



Indahnya Hidup Bersyariat

Korang tau ape dia "TAHNIK"....ha meh teman cite sikit pasal "tahnik" nih..."Tahnik" ni maknanye membuka atau memecah mulut bayi yg baru lahir.Dalam Islam "tahnik" nih sangat2 lah digalakkan.Hukumnya sunat..dapat pahala tau kalau buat...kalau tak buat takde la berdosa plak...tapi rugi arrrr...Buat benda senang dapat pahala takkan taknak kot...Zaman Nabi dulu "tahnik" ni gunakan buah tamar yg dikunyah oleh orang2 yg warak/alim.Caranya,letak jer tamar yg dikunyah tadi kat ujung jarit elunjuk.Pastu masuk je la dalam mulut baby tuh.Makesure tamar tadi disentuhkan ke seluruh mulut babay tu sampai dalam rongga tekak.

Banyak hikmah atau kelebihan buat "tahnik" nih.Antaranya...boleh kuatkan saraf mulut so senang la baby nak isap susu nanti.Tapi kalau susah nak dapat buah kurma/tamar...jangan tak buat plak.Boleh gunakan mende2 lain yg manis2.Contohnyer macam gula ke...madu lebah pun boleh....jadi kalau sesapa dapat baby nanti jgn lupa buat amalan "tahnik" nih.Mudah,murah dan dapat ganjaran pahala.....senang2 jer...takkan tak nak kot...kalau taknak jugak tak taulah....tak dapek den nak nolong dah.....

"semasa Abdullah dilahirkan,
beliau dibawa kepada Rasulullah SAW
lalu diletakkan di atas ribaan
Baginda.Baginda selepas itu
berdoa dan mengunyah sebiji
kurma lalu dimasukkan ke dalam
mulut Abdullah."

riwayat daripada Asma'

Sunday, January 9, 2011

...dia pergi jua....

Malam semalam tgh lepak2 dan minum2 ngan kawan sekolah menengah dulu,teman dapat panggilan telefon dari Pak Ngah(abg arwah abah teman).....

teman : hello...assalammualaikum..
pak ngah : hello....waalaikumsalam...
teman : ye pak nagah....ape kabo...?
pak ngah : baik...alhamdulillah sehat jer...ko kat mane ni Lee...?
teman : ade kat kedai...minum2 ngan kawan...ade ape pak ngah..?
pak ngah : ni...pak ngah nak bagitau..tadi anak mak ngah kamu yg
kat sabak  tu telefon...abg dia meninggal maghrib tadi...
teman : ye ke....innalillahiwainnalillahirojiun....yg mane satu ye pak ngah...
pak ngah :ntah le...pak ngah pun tak pasti...tadi ade dia bagitau,tapi pak ngah tk ingat....
bgtau kat mak kamu ye....kalau ade lapang gi le ziarah...pak ngah jauh...mungkin tk dpt gi kot..
teman : Insyaallah la pak ngah...nnt bgtau kat mak...tima kasih le pak ngah...
pak ngah :sama2...assalammualaikum...
teman :waalaikumsalam....

Besok pg terus teman calling2 mak teman dan adik teman sekali.Kitorang pun pegila ke Sabak Bernam.Sampai jer kat umah Mak Ngah jenazah dah siap dikapankan.Nasib baik sempat kitorang tgk wajah arwah buat kali terakhir.Time tu baru le teman tau anak mak ngah yg mane satu.Jafrizal namanye.Tapi family dia panggil "anje" jer.Arwah ni mmg ade sakit jantung dari kecil lagi.Mase dapat tau yg dia ni ade masalah jantung,doktor ade bgtau jangka hayat dia cuma 6 bulan jer.Tapi tu sumer ramalan manusia...Allah jugak yg berkuasa atas segala2nyer.dgn kehendak Allah jugak arwah hidup sampai umurnye 35 tahun....

Memman sedih bila dapat tau saat2 arwah ni meninggal.Kebetulan mase tu dia tggl sorang je kat umah.Mak Ngah teman pegi umah anak pompuannye (kak Ros) kat Teluk Intan.Abang yg lagi sorang pulak kluar pegi kedai.....Mengikut citer Mak Ngah teman,arwah teringin makan tembikai.Mase nak ambik buah tembikai dalam peti ais tu la,tiba2 dia rebah.....Bila abg arwah balik...arwah dah terbaring kat sebelah peti ais tapi masih bernyawa lagi.....tak lama pastu arwah pun meninggal.

Kesian Mak Ngah,sampai pengsan2 dia.Mana taknye dia terkilan sesangat sbb tak dapat mengadap arwah saat2 akhir.Allah lbh sygkn arwah dan mungkin jugak arwah dah tknak susahkan family dia lagi....redhakanlah pemergiannye dan doakan mudah2an rohnye dicucuri rahmat.....aminnnnnnnn....

Friday, January 7, 2011

...rahsia AZAN dan IQAMAT...



Indahnya Hidup Bersyariat

credit to google

Islam mensyariatkan agar AZAN dilaungkan di telinga kanan dan IQAMAT di telinga kiri bayi.Sabda Rasulullah s.a.w. yg diriwayatkan oleh Ibn Abbas r.a. maksudnya
"Aku bersyukur kepada Allah yg menganugerahkan.Sungguh sempurna kekuasaan-Nya dan kamu telah mendapat anugerah kebaikan-Nya."


credit to google
Rahsia AZAN dan IQAMAT

1.Kalimah2 memuji kebesaran Ilahi
yg disifatkan sebagai ucapan pertama
yg meresap ke dalam hati sanubari
insan yg baru lahir.

2.Satu penyataan syariat Islam
yg berperanan mendahului dakwah
syaitan terkutuk dan mengekang
arus nafsu syahwat.


 sekadar berkongsi dgn kengkawan semua,mudah2an telinga
anak2 kita akan mendengar hanya perkara2 yg baik sahaja hendaknya....aminnnnnnn...

Thursday, January 6, 2011

...memang betul2 rakyat didahulukan....

Bukan nak mengata bukan nak mengumpat.Tapi cuma nak meluah perasaan tak puas hati kpd manusia yg dianggap pemimpin.Tugas seorang pemimpin sepatutnya melindungi,memimpin dan membimbing orang2 di bawahnye.Pemimpin yg baik juga sepatutnye menjaga kebajikan orang2nye.Malah lebih baik lagi seorang pemimpin sepatutnye berlapar kerana rakyatnye,bukan rakyat yg berlapar kerana pemimpin.

Sepatutnye pemimpin2 yg ade pade hari ini mesti menjadikan Rasulullah s.a.w. sebagai "role model" dlm hal2 bagaimana menjaga rakyat2nye seterusnye menjadi seorang pemimpin yg baik.Daam sirah Rasulullah ade diceritakan sewaktu Baginda bersama2 para sahabat mengorek parit sebagai persiapan menghadapi perang Khandak.Baginda bertungkus-lumus mengorek parit utk menghalang kemaraan pihak musuh dgn menggantung batu di perut bagi menahan lapar.Tapi hari ni kita tengok semua dah terbalik.Ramai pemimpin yg kenyang dgn makanan yg byk tapi tak peduli langsung dgn rakyat yg kelaparan dan menderita dgn pelbagai masalah.Boleh dikatakan jugak pemimpin2 yg macam ini pun mengikat ketul2 batu diperut.Cuma tujuannye bukan utk menahan lapar sebaliknye kerana terlalu kenyang atau mengah.Batu tadi bertujuan utk "membuang angin" akibat terlampau byk makan.

Ramai pemimpin dikalangan umat Islam hari ini hilang rasa tanggungjawab atas penderitaan yg ditanggung rakyat bawahan macam kita.Mereka lbh mementingkan "tembolok" mereka sendiri.Lebih mementingkan keluarga mereka dan "kroni2" barua mereka sendiri.Peduli ape dgn orang lain.Yang penting sapu dulu kasi habis,kalau ade balance sisa2 baru bagi kat rakyat....Inikah pemimpin yg dikatakan berjiwa rakyat.Kita disuruh berjimat dalam berbelanja,tapi mereka sendiri sewenang2nye membelanjakan duit rakyat dgn rakus dan boros....Sambutan tahun baru yg baru lepas...berapa byk duit dibakar dlm bentuk letupan bunga api....Kan lbh baik gunakan duit tu utk kebajikan rakyat.Ramai lagi rakyat yg miskin kat luar tu.Itu yg patut didahulukan.....jangan slogan jer "rakyat didahulukan,pencapaian diutamakan"....impaknye......habuk pun tarak....

p/s:memang betul rakyat didahulukan.....didahulukan kebulur,melarat dan merempat.......

Tuesday, January 4, 2011

...syariat kelahiran

Dalam Islam kelahiran insan baru(bayi) dlm setiap keluarga merupakan satu berita yg menggembirakan dan perlu segera diraikan.Memberikan ucapan tahniah terhadap pasangan yg menerima cahaya mata antara cara meraikan kegembiraan tersebut.Tujuannya tak lain dan tak bukan adalah untuk menanamkan perasaan kasih sayang dan membina ukhuwah sesama Islam.


Jika kita menyoroti kisah2 Nabi Muhammad s.a.w,kita akan mendapati bahawa ketika Baginda dilahirkan,Thuwaibah telah memberi khabar gembira kepada Abu Lahab yg ketika itu majikannya dgn mengatakan:

"Telah lahir seorang anak
lelaki daripada Abdullah,"

Maka Abu Lahab pada ketika
itu dengan serta- merta 
memerdekakannya kerana
terlalu gembira.



Monday, January 3, 2011

...tanggungjawab kita...

Nampaknye tanggungjawab anak2 kita semakin berat.Berat bahu memikul beg sekolah,berat lagi saingan dan cabaran serta tanggungjawab yg bakal mereka pikul.Baru jer jejak kaki kat sekolah rendah,dah kena bekajar macam2 subjek.ubjek asa jer dah ade 7(BM,BI,BAHASA CINA,JASMANI,PENDIDIKAN KESIHATAN dan MATEMATIK).tambah lagi ngan 4 subjek teras(SENI VISUAL,MUZIK dan SAINS TEKNOLOGI).Tak cukup tu ade 4 lagi subjek elektif utk dipilih(BC,BT,B ARAB dan B IBAN)...paling sikit pun 12 subjek yg diorang kena ambik....bayangkan berat tak beratnye tu....

Berat mata memandang berat lagi tanggungjawab anak2 kita yg memikul.....dan berat lagi tanggungjawab ibu bapa utk mendidik anak2 memasing.Guru2 apatah lagi.Mereka bukan saje nak mengajar anak2 kita di sekolah,malah mereka juga kena mendidik dan mengajar anak2 mereka sendiri.Bayangkan kalau ibu bapa sibuk bekerja....tapi itu bukan alasan untuk mengabaikan tanggungjawab terhadap anak2.Sebagai ibu bapa kita sepatutnye memastikan anak2 kita mendapat pendidikan yg sesempurna mungkin.Ini bagi menjamin mase depan mereka yg lbh cemerlang,gemilang dan terbilang.Dan itu tdk boleh dicapai dgn mudah.Perlu ade kerjasame antara guru dan ibu bapa sendiri.Tak boleh la nak harapkan dan serahkan bulat2 pade guru kat sekolah jer....Bayangkan kita nak jage anak kita yg 2-3 orang tu pun pening kepala...inikan pulak sorang guru nak jaga 20-30-orang pelajar dalm satu2 mase...1 orang satu ragam kalau 20-30 orang bermacam ragam le yg terpaksa guru2 hadapi......bukan takat pening je,mau migrain dibuatnyer....

Dulu ibu bapak kita berjaya mendidik kita dari tak tau ape2 sampailah ke menara gading.Berapa banyak pengorbanan yg diorang dah buat utk kita.Jadi sekarang tibalah masenyer kita plak meneruskan kesinambungan tu.Di samping membalas jase orang tua kita yg takkan terbalas sampai bila2 tu pun...kita jugak kena lah bantu guru2 utk sama2 mendidik anak2 kita.Jangan ade lagi sikap "ANAK KAU,ANAK KAU...ANAK AKU,ANAK AKU"......

Persoalannyer "MAMPUKAH KITA".....tepuk dada tanyalah diri kita......

Saturday, January 1, 2011

masanye dah tiba....kita.....?


KUALA LUMPUR:Pelakon Mohd Faizal Yusup,33,meninggal dunia di Pusat Rawatan Islam(Pusrawi) di sini,Sabtu,kira-kira pukul 1.45petang akibat serangan jantung. 

Menurut abangnya, Shaiful Yusup, 35, Allahyarham rebah ketika berada di bilik air rumahnya di Sentul.
Akibat kejadian itu, Shaiful dan isteri Mohd Faizal iaitu Rosmunira Rashid, 27, membawa Faizal ke Pusrawi untuk mendapatkan rawatan kira-kira pukul 10 pagi."Ketika di hospital, Faizal mengadu dadanya sakit dan berusaha untuk bangun sendiri tetapi saya halang," katanya kepada pemberita ketika ditemui di Pusrawi di sini, Sabtu.Tambah Shaiful, ketika di Unit Rawatan Rapi (ICU), doktor mengesahkan dia mengalami masalah jantung apabila salah satu saluran pada jantungnya tersumbat.


Bagaimanapun, keadaannya menjadi semakin kritikal sehinggalah dia disahkan meninggal dunia beberapa jam selepas dimasukkan ke hospital.Sementara itu, bekas isterinya, penyanyi Siti Nordiana atau Nana, 25, yang ditemui berkata Faizal ada menghubunginya beberapa hari lalu untuk bercakap dengan anak mereka, Muhammad Rayyan Nakhaie, 2, tetapi anaknya tiada bersama Nana pada ketika itu.

Bagaimanapun, pada petang Sabtu, Nana mendapat panggilan telefon mengatakan Faizal dimasukkan ke hospital dan dia mahu melihat anaknya.

Berikutan itu, Nana sempat membawa Muhammad Rayyan ke hospital dan Faizal sempat berjumpa dengan anaknya itu.Selepas berpisah dengan Nana, Faizal mendirkan rumahtangga dengan Rosmunira yang kini mengandung lima bulan pada awal tahun lalu.


Turut kelihatan menziarahi Allahyarham di hopsital, pelakon Amyza Aznan, Zulkifli Ariffin, Pierre Andre, Sharifah Amani, Dira Abu Zahar, Liyana Jasmay dan Tania Hudson.Jenazah akan dibawa pulang ke rumahnya di Sentul, Sabtu dan dijadualkan dikebumikan di tanah perkuburan Islam Batu Muda, Batu Caves, Selangor kira-kira pukul 10 pagi Ahad.


sumber : mStar