HeartBeat~ Tekan

Saturday, September 4, 2010

....kesian upin & ipin....


credit to murai.com.my



Kesian siri animasi produk tempatan kita Upin & Ipin nih.Dek kerana salah fakta, siri Upin & Ipin diboikot kat Indonesia.Ini sume sbb kerajaan Indonesia yg tesalah fakta kononnye nelayan mereka kena tahan ngan pihak bekuasa M'sia.Sbnrnye nelayan tu rakyat tempatan kita sendiri.Dah ler salah fakta, tak nak mintak maaf, pastu tuduh plak orang2 kita sengaja masuk perairan diorang.Padahal perairan tu masih lg kt kawasan kita.Diorang ni tak sedar diri ke yang rakyat diorang tu lagi ramai jadi PATI(pendatang asing tanpa izin) kt negara kita nih.Kerajan kita takde pun buat benda2 tak elok kat diorang.Siap bg tmpt perlindungan lagi.Pastu tlg hanto balik.FREE OF CHARGE plak tu.Eeeeiii geram betul ler teman.Baru2 ni teman ada tebaca dlm paper,rakyat Indon buat demontrasi kat hadapan kedutaan M'sia kat sane.Siap baling2 telur busu ngan najis lagi.Memang perlakuan yg sgt2 kurang ajo deme nih.Tak cukup ngan tu,sekarang nih ada usul diorang nk boikot barangan buatan M'sia termasuk siri Upin & Ipin nih.Kononnye diorang nk gantikan ngan animasi diorang Unyil.Pada mereka ni sume nk sedarkan M'sia supaya jaga keharmonian jiran tetangga.Masa bila plak kita gugat keharmonian diorang?Bukan ke diorang yg buat demo,baling najis kt kedutaan kita,tk cukup ngan tu siap bakar bendera kita lagi.Satu perbuatan yg sgt biadap.........



p/s: jom kita boikot produk Indon(mee sedap indon,nasi penyet,kicap ABC,Indomee) dan boikot artis Indon sekali.....

2 comments:

azzey said...

Leeaneem: kesimpulannya.......kena saling hormat menghormati satu sama lain dan lbh prihatin dgn isu2 perkauman ni....

ArELeEz said...

rase nak sepak jer PATI2 yg b'taburan kat m'sia nih! yg non-PATI plak bnyk yg jahat dr yg baik! huh! kambing betul!