HeartBeat~ Tekan

Wednesday, December 29, 2010

D.U.I.T.

Kali ni teman nak citer pasal D.U.I.T. plak.....Bukan yg orang panggil RM tu...bukan jugak yg DOLAR tu...jauh sekali yg org panggil rupiah,rupee,baht,yen....pound sterling pun bukan....Tapi D.U.I.T. ni mmg keperluan semua orang yg nak success dan kepentingan yg amat2 sangat bagi orang yg nak berjaya DUNIA dan AKHIRAT.....

Kalau RM bukan...Dolar bukan....rupiah bukan...pound sterling pun bukan.....semua2 pun bukan...amendenye D.U.I.T. tu.....?....nak tau....jom kita berkenalan dgn D.U.I.T. ni satu per satu....
TQ pak google

D : DOA....
Kalau nak berjaya DUNIA AKHIRAT kita mmg kena  berdoa....especially orang2Islam.. bukan ke kita dari kecik lagi dah diajar pasal berdoa nih.Nakmakan baca doa,lepas makan baca doakeluar masuk toilet pun kena baca doa...pendek kata ape jer yg kita nak buat mesti kena mulakan dgn doa....dengan berdoa nih Insyaallah segala bende yg kita nak buat akan berjalan lancar....tak kisah la doa dlm bahasa Arab ataupun Bahasa Melayu...doa panjang ke pendek....hatta baca Bismillah sekali pun dah  dikira DOA.....

U : USAHA.....
Tak cukup ngan DOA jer...nak berjaya DUNIA AKHIRAT kita juga kena ade USAHA.. usaha ni plak tk boleh la macam melepas batuk kat tangga jer...tak boleh jugak usaha yg suam2 kuku, apalagi usaha yg hangat2 tahi ayam.....mesti kena berterusan dam istiqamah...mesti sungguh2 dan jangan cepat give up.....usaha yg macam ni la baru boleh membawa kejayaan....

I : IKHTIAR......
Dah berusaha sungguh2 kena la plak tambah lagi ngan IKHTIAR lain..tak boleh la sekali dua jer usahanye...kena la sulam2kan dgn ikhtiar yg sungguh2 jugak....ye la mcam kita makan nasi tu..takkan la nak makan nasi kosong jer..kena la ade lauk ngan sayur2nyer..baru la berselera nak makan....macam tu la jugak kalau nak berjaya....

T : TAWAKKAL......
Doa sudah,Usaha pun sungguh2,Ikhtiar plak lagi barulah boleh Tawakkal...Tawakkal plak pade sape....dah tentu le pade yg mencipt kita nih...ALLAH s.w.t. le tmpt kita bertawakkal atau berserah...terpulang la pade DIA sama ade nak bagi atau tak ape yg kita nak dan hajatkan tu....kalau ALLAH makbulkan hajat kita syukurlah banyak2...kalau sebaliknye,jangan plak nak merungut atau putusasa....itukan hak DIA....kita sbg HAMBA terima je ngan hati terbuka....yang penting buat ape yang DIAsuruh dan tinggalkan ape yg DIA larang....
     

4 comments:

tengkorakemas said...

bila semuanya dah dilakukan, dan kita peroleh nikmat, nikmat tu perlu disyukuri sentiasa, walaupun cuma datang sekali..

p/s:bro, jap lagi match Man U vs Birmingham

Sasa Al-Sharif said...

pengertian yang menarik bro :)

ArELeEz said...

jom carik d.u.i.t! ;D

azzey said...

Leeaneem: tgh fikir2 ni...mcm mana nak tambah duit ....dah makin menyusut nih...hik3...