HeartBeat~ Tekan

Thursday, November 4, 2010

nak keje ke tak nak

Ade ler sorang budak nih baru keje kat LAP Tapah(tmpt teman koje le tu).Masa mula2 dpt koje ari tu,dia dipostingkan kat loji Sungkai.Jawatan dia nih operator loji la kiranyer.Tak sampai sebulan koje dah buat hal.Asyik tuang je kojenye.Pagi tk dtg koje,bila petang baru nmpk muka.Otai2 kat loji dah tk lalu le nk tanggung koje si mamat nih.Diorang pun laporkan pd PW(Pengurus Wilayah).

PW kuarkan surat arahkan mamat ni tadi koje kat pejabat di Tapah.Tapi jadi tukang kebun.Bila dah ditukar jd tukang kebun baru dia tau marah plak.Dia kata kononnye kenapa dia kena buat koje tkg kebun,padahal dia operator loji.Itu pun kira nasib baik le dpd kena terminate.Maknanye org nk bagi peluang lg kat dia.Sebab mamat nih muda lagi.

Tapi tu la,manusia jenis nih tk reti nk besyukur.Dia buat hal lagi.Mula2 dlm seminggu sehari dua je dtg koje.Pastu seminggu tak dtg koje.Lama2 dkt sebulan tak koje.Pejabat pun tak tau status dia.Pihak opis pun anto surat merah(amaran).Tup2 semalam dtg balik.Bila teman tanye dia ke mana selama nih....korang tau apa dia jawab...?..."Balik kampung,berubat...buang saka".Nak pecaya susah tak pecaya pun susah.

Tak tau la bebudak skrg nih.Org lain nk dpt koje sikit punyer susah.Ini yg dh dapat koje plak koje main2...asyik tuang jer.Sepatutnyer besyukur la byk2 muda2 lagi dh dpt koje ngan "gomen".Teman dulu umur dah 30 tahun baru dpt koje ngan "gomen".

Skrg mamat tu mcm baru nk sedo kot.Mane taknyer koje dia skrg dah mcm org koje kontrak.Dtg koje ade gaji.Kalau tuang koje,gaji pun nan ado la jwbnyer....tu la lain kali koje la elok2.Sape yg susah.....ko jugak kan.....

3 comments:

azzey said...

Mohd Rozaili: mcm2 hal ye....

tengkorakemas said...

ish2..patutnya bersyukurlah dapat peluang..manusia memang susah nak serik

ArELeEz said...

kot ye pun nak buang saka, xkan sampai ponteng keje kot! inform la kat pihak atasan klu ade masalah. isk3..