HeartBeat~ Tekan

Tuesday, August 31, 2010

merdeka

"tanggal 31 buan 8 lima puluh tujuh,Malaysia Malaysia sudahalh merdeka.....bla..bla..bla.."

betul ke lirik teman nyanyi tu...tk kisah lah bukan penting pun...yg penting tarikh 31 Ogos 1957 tu mmg betul.Tarikh keramat negara kita yg dicintai nih merdeka.Merdeka dari dijajah oleh penjajah British mahupn Jepun.Alhmdulillah pejam celik,pejam celik dah 53 tahun kita merdeka kan...Tapi apa benarkah kita betul2 merdeka?Tepuk dada tanya lah hati..teman no komen...

Rasa2nye ni thn yg ke-2 kita sambut merdeka dlm bulan pose kan(kalau teman tk silap ler).Tahun lepas sambutan sederhana atau boleh gak dikatakan takde sambutan langsung.paerbarisan pun takde.Maklumlah bulan pose sapa nk bekawat...klu ada pun mungkian anggota2 keselamatan jerk yg setia bekawat.Tu pun sbb mmg dh koje deme bekawat.

Tapi tahun ni sambutan berbeza walaupun dln bulan yg sama(bulan pose).BEdentum sana bedentum sini.Bunga api sana bunga api sini.Perbarisan pun diadakan balik.Mungkin sebelah malam kot.Kalau siang mmg cari penyakit le jawabnyer....tapi teman cam tk berkenan plak ngan sambutan kali nih...

Bukan teman nih anti merdeka,tapi teman rasa sambutan yang semacam nih mcm tk berapa sesuai jerk.Apa kagi bulan pose.Latihan nk buat perbariasan dah start awal2 lagi.Walaupun perbarisan waktu mlm tp trainingnyer mst siang gak kan?Boleh comfirm ke yg sume2 training ni lalu nk pose.Kalau ada sebahagian yg tk pose sbb letih sapa nk jawab.Sedangkan setahu teman takde plak hukum membolehkan berbuka kalau letih sbb training perbarisan merdeka....(kalau temam silap tlg betulkan....)

Satu lagi yg teman kureeenggg setuju nih pasal bunga api.Kerajaan kita pum pang pum pang ajak rakyat berjimat-cermat,tp kos bunga api tu tk mahal ker?dapat ker 2-3 kupang,tak pun 2-3 hengget.Mesti makan ribuan gak tu...ntah2 juta2...sapa tau...

Apa ker salahnyer kalau kita sambut merdeka cara Islam.Apa lg dlm bulan Ramadhan yg mulia nih.Banyak lg benda berfaedah kita boleh buat...Teman ada la nk kongsi 1-2 perkra yg teman rasa lbh berfaedah kita buat sempena nk sambut merdeka nih......
  1. solat jemaah perdana(maghrib,isyak n tarawikh)
  2. bacaan yassin perdana(selepas tarawikh)
  3. ceramah kemerdekaan dlm Islam(countdown merdeka time)
  4. tadarus Al-quran(after MERDEKA)
empat perkara nih mmg sesuai sgt kita buat dlm bulan pose nih.Pahala dpt berkat pun dapat insya ALLAH.....Mungkin dgn cara nih gak kita boleh kurangkan gejala sosial yg makin menjadi2 sekarang nih tul tk kengkawan.....kalau kerajaan yg suggest benda2 nih mesti kita ikut punyer...almaklumlah budaya orang kita sekarang nih lbh taat perintah kerajaan dpd perintah ALLAH(maaf cakap la).So kpd kengkawan sume JGN EMOSIONAL SGT..TIMBANG2KAN RENUNG2KAN FIKIR2KAN.....MERDEKA MERDEKA MERDEKA
         

1 comment:

azzey said...

Leeaneem: haha.....kaw2 punyer statement....hu3....