HeartBeat~ Tekan

Powered By Blogger

Monday, February 14, 2011

Rasul2 Ulul Azmi

Daripada 313 orang rasul,25 orang dpdnya adalah yg wajib kita ketahui sbg umat Islam.Hanya 5 orang rasul sahaja yg bergelar Ulul Azmi iaitu rasul pilihan yg Agung.
  1. Nabi Muhammad SAW
  • Bapanya Abdullah meninggal dunia sewaktu baginda masih dalam kandungan.Ibunya,Siti Aminah pula meninggal dunia ketika baginda masih kecil.Kemudian bapa saudara baginda,Abu Talib dan isteri kesayangannya Siti Khadijah r.h.a. pula yg meninggal dunia pada peringkat awal kenabiannya.Mereka adalah antara orang yg banyak menyokong dan membantu kehidupan sertausaha2 dakwah Rasulullah SAW.
  • Kematian anak2 baginda berlaku pada waktu mereka masih kecil lagi.Yang tinggal dan membantu baginda dalam menegakkan Islam ialah Siti Fatimah al-Zahrah.
  • Penentangan hebat kafir Quraisyterhadap baginda khususnya dpd Abu Jahal,Abu Lahab,Abu Sufyan dan ketua munafik Abdullah bin Ubay bin Salul.
  • Baginda cedera dalam Perang Uhud.Dalam perang ini jugalah pihak tentera Islam telah tewas kpd tentera2 Quraisy Mekah(ada juga yg mengatakan kedua2 pihak tidak menang dan tidak kalah,maknanye seri atas alasan kemenangan tidak ditentukan dgn jumlah kematian tetapi samaada sesuatu pihak itu menyerah atau ditawan oleh pihak yang satu lagi....wallahualam.....)
  • Menghadapi ancaman hebat dari pendudukMekah selama 13 tahun menjadi Nabi dan menghadapi tentangan puak Yahudi Bani Quraidzah,Bani Nadhir dan Bani Qainuqa' di Madinah.
  • Baginda taat beribadah.hormati orang tua,menyayangi kanak2,banyak bepuasa,berjaga malam,tangkas di medan perang,pemimpin yg berwibawa dan sbgnya. 
p/s:......ade 4 orang Rasul lagi yg bergelar Ulul Ami.....next entry ok.....tungguuuuuuuuuuu......

4 comments:

tengkorakemas said...

bro, maaf..kurg setuju bila baginda dan sahabat dikatakan tewas dalam perang uhud, sebenarnya mereka seri,

kemenangan bukan diukur melalui bilangan kematian, tetapi sama ada musuh menyerah atau kawasan musuh dapat ditawan,

dalam perang uhud pihak musyrikin terus berpatah balik dan menyangka mereka menang, sedangkan akhirnya mereka tersedar kenapa tidak mereka tawan madinah dalam perjalanan pulang mereka..

Ismail N said...

salam,
posting yg sesuai bagi menyambut Maulidur Rasul esok hari.

azzey said...

Info utk perkongsian bersama..:)

A.R.E.L.E.E.Z.A.F.F.E.N.D.Y said...

junjungan mulia..