HeartBeat~ Tekan

Monday, January 3, 2011

...tanggungjawab kita...

Nampaknye tanggungjawab anak2 kita semakin berat.Berat bahu memikul beg sekolah,berat lagi saingan dan cabaran serta tanggungjawab yg bakal mereka pikul.Baru jer jejak kaki kat sekolah rendah,dah kena bekajar macam2 subjek.ubjek asa jer dah ade 7(BM,BI,BAHASA CINA,JASMANI,PENDIDIKAN KESIHATAN dan MATEMATIK).tambah lagi ngan 4 subjek teras(SENI VISUAL,MUZIK dan SAINS TEKNOLOGI).Tak cukup tu ade 4 lagi subjek elektif utk dipilih(BC,BT,B ARAB dan B IBAN)...paling sikit pun 12 subjek yg diorang kena ambik....bayangkan berat tak beratnye tu....

Berat mata memandang berat lagi tanggungjawab anak2 kita yg memikul.....dan berat lagi tanggungjawab ibu bapa utk mendidik anak2 memasing.Guru2 apatah lagi.Mereka bukan saje nak mengajar anak2 kita di sekolah,malah mereka juga kena mendidik dan mengajar anak2 mereka sendiri.Bayangkan kalau ibu bapa sibuk bekerja....tapi itu bukan alasan untuk mengabaikan tanggungjawab terhadap anak2.Sebagai ibu bapa kita sepatutnye memastikan anak2 kita mendapat pendidikan yg sesempurna mungkin.Ini bagi menjamin mase depan mereka yg lbh cemerlang,gemilang dan terbilang.Dan itu tdk boleh dicapai dgn mudah.Perlu ade kerjasame antara guru dan ibu bapa sendiri.Tak boleh la nak harapkan dan serahkan bulat2 pade guru kat sekolah jer....Bayangkan kita nak jage anak kita yg 2-3 orang tu pun pening kepala...inikan pulak sorang guru nak jaga 20-30-orang pelajar dalm satu2 mase...1 orang satu ragam kalau 20-30 orang bermacam ragam le yg terpaksa guru2 hadapi......bukan takat pening je,mau migrain dibuatnyer....

Dulu ibu bapak kita berjaya mendidik kita dari tak tau ape2 sampailah ke menara gading.Berapa banyak pengorbanan yg diorang dah buat utk kita.Jadi sekarang tibalah masenyer kita plak meneruskan kesinambungan tu.Di samping membalas jase orang tua kita yg takkan terbalas sampai bila2 tu pun...kita jugak kena lah bantu guru2 utk sama2 mendidik anak2 kita.Jangan ade lagi sikap "ANAK KAU,ANAK KAU...ANAK AKU,ANAK AKU"......

Persoalannyer "MAMPUKAH KITA".....tepuk dada tanyalah diri kita......

4 comments:

kakchik@ella said...

Btl sgt. stuju dgn n3 ini 100%.

Hanis MY said...

betul tu...walopun takde anak tapi terfikir jugak pasal ni..insyaAllah...dengan izin Dia...

jeBateja said...

hik...hik....kita setuju jerk....

Fxysche Nas said...

insyaAllah..moge segala-gala di permudahkan olehNYA.. ;)