HeartBeat~ Tekan

Thursday, January 6, 2011

...memang betul2 rakyat didahulukan....

Bukan nak mengata bukan nak mengumpat.Tapi cuma nak meluah perasaan tak puas hati kpd manusia yg dianggap pemimpin.Tugas seorang pemimpin sepatutnya melindungi,memimpin dan membimbing orang2 di bawahnye.Pemimpin yg baik juga sepatutnye menjaga kebajikan orang2nye.Malah lebih baik lagi seorang pemimpin sepatutnye berlapar kerana rakyatnye,bukan rakyat yg berlapar kerana pemimpin.

Sepatutnye pemimpin2 yg ade pade hari ini mesti menjadikan Rasulullah s.a.w. sebagai "role model" dlm hal2 bagaimana menjaga rakyat2nye seterusnye menjadi seorang pemimpin yg baik.Daam sirah Rasulullah ade diceritakan sewaktu Baginda bersama2 para sahabat mengorek parit sebagai persiapan menghadapi perang Khandak.Baginda bertungkus-lumus mengorek parit utk menghalang kemaraan pihak musuh dgn menggantung batu di perut bagi menahan lapar.Tapi hari ni kita tengok semua dah terbalik.Ramai pemimpin yg kenyang dgn makanan yg byk tapi tak peduli langsung dgn rakyat yg kelaparan dan menderita dgn pelbagai masalah.Boleh dikatakan jugak pemimpin2 yg macam ini pun mengikat ketul2 batu diperut.Cuma tujuannye bukan utk menahan lapar sebaliknye kerana terlalu kenyang atau mengah.Batu tadi bertujuan utk "membuang angin" akibat terlampau byk makan.

Ramai pemimpin dikalangan umat Islam hari ini hilang rasa tanggungjawab atas penderitaan yg ditanggung rakyat bawahan macam kita.Mereka lbh mementingkan "tembolok" mereka sendiri.Lebih mementingkan keluarga mereka dan "kroni2" barua mereka sendiri.Peduli ape dgn orang lain.Yang penting sapu dulu kasi habis,kalau ade balance sisa2 baru bagi kat rakyat....Inikah pemimpin yg dikatakan berjiwa rakyat.Kita disuruh berjimat dalam berbelanja,tapi mereka sendiri sewenang2nye membelanjakan duit rakyat dgn rakus dan boros....Sambutan tahun baru yg baru lepas...berapa byk duit dibakar dlm bentuk letupan bunga api....Kan lbh baik gunakan duit tu utk kebajikan rakyat.Ramai lagi rakyat yg miskin kat luar tu.Itu yg patut didahulukan.....jangan slogan jer "rakyat didahulukan,pencapaian diutamakan"....impaknye......habuk pun tarak....

p/s:memang betul rakyat didahulukan.....didahulukan kebulur,melarat dan merempat.......

2 comments:

tengkorakemas said...

pemimpin perlu buang sikap tagha...nanti TE cuba buat post sebagai entri lanjut tentang entri ni..

azzey said...

Leeaneem: anda di TAG utk GA ni >>>

http://azzeyatin.blogspot.com/2011/01/giveaway-edy-awak-busuk.html