HeartBeat~ Tekan

Wednesday, January 12, 2011

....TAHNIK....



Indahnya Hidup Bersyariat

Korang tau ape dia "TAHNIK"....ha meh teman cite sikit pasal "tahnik" nih..."Tahnik" ni maknanye membuka atau memecah mulut bayi yg baru lahir.Dalam Islam "tahnik" nih sangat2 lah digalakkan.Hukumnya sunat..dapat pahala tau kalau buat...kalau tak buat takde la berdosa plak...tapi rugi arrrr...Buat benda senang dapat pahala takkan taknak kot...Zaman Nabi dulu "tahnik" ni gunakan buah tamar yg dikunyah oleh orang2 yg warak/alim.Caranya,letak jer tamar yg dikunyah tadi kat ujung jarit elunjuk.Pastu masuk je la dalam mulut baby tuh.Makesure tamar tadi disentuhkan ke seluruh mulut babay tu sampai dalam rongga tekak.

Banyak hikmah atau kelebihan buat "tahnik" nih.Antaranya...boleh kuatkan saraf mulut so senang la baby nak isap susu nanti.Tapi kalau susah nak dapat buah kurma/tamar...jangan tak buat plak.Boleh gunakan mende2 lain yg manis2.Contohnyer macam gula ke...madu lebah pun boleh....jadi kalau sesapa dapat baby nanti jgn lupa buat amalan "tahnik" nih.Mudah,murah dan dapat ganjaran pahala.....senang2 jer...takkan tak nak kot...kalau taknak jugak tak taulah....tak dapek den nak nolong dah.....

"semasa Abdullah dilahirkan,
beliau dibawa kepada Rasulullah SAW
lalu diletakkan di atas ribaan
Baginda.Baginda selepas itu
berdoa dan mengunyah sebiji
kurma lalu dimasukkan ke dalam
mulut Abdullah."

riwayat daripada Asma'

7 comments:

ArELeEz said...

sesetgh org pakai air zam2. buleh gak kot..

tengkorakemas said...

er..mcm mana ni bro?bg bayi tu makan ke?ke masukkan je?

LeeAneem said...

TE:sapu2kan jer kat bibir dia....bayi baru lahir mane bleh makan lagi bro

jeBateja said...

hik...hik....mmg sgt2 digalakkan ni...ahakz

deCrewz said...

Owh xpernah dengar dan x pernah tau la plk..he3. Thanks for d info..

Ms sunsWeetz said...

PERNAH belajar bab nie dulu..tp x aplikasi lagi coz..Ms single agi not married yet hehe

azzey said...

sharing is caring nih..:)