HeartBeat~ Tekan

Wednesday, June 15, 2011

..betul ke...

"betulke orang tua2 kata,anak dara tak elok nyanyi kat dapur nanti kawin ngan orang tua...."

bila dirisik2,di siasat2 dan ditanya2 pada yg tau...rupanya ade yg tersirat dibalik yg tersurat.orang2 tua ni kan suka menegur dan mengajar secara kias-mengias.macam contoh kata2 kat atas tu....anak dara tak elok nyanyi2 di dapur,sebab takut nanti tengah masak nasi,nasi hangit.tengah potong2 bawang,tepotong tangan.tengah goreng ikan,ikan hangus...

"betulke orang2 tua kata,anak dara tak elok duduk kat tangga,nanti takde orang datang meminang...."

yang ni pun ada penjelasannya kenapa orang2 tua cakap macam tu.rupa2nye takut nanti jatuh mase lepak2 kat tangga tu.kalau jatuh kan ke sakit.kalau tak patah pun,mau bengkak benjol2 sana sini...sape yg susah..mereka dan keluarga mereka jugak yg susah kan.....

"betulke orang2 tua kata,jangan duduk atas bantal,nanti tumbuh bisul"

ada la yg tersiratnye tu.bantal kan ke untuk letak kepala.tak elok la duduk kat atas bantal tu.kalau betul duduk atas bantal nanti tumbuh bisul....sibuklah klinik ngan hospital dgn kes2 bisul memanjang....

"betulke orang tua2 kata,tak boleh potong kuku waktu malam,sebab nanti pontianak datang..."

tahyul je tu.sebenarnya orang tua2 kita takut nanti tepotong jari plak.almaklumla dulu2 kan takde elektrik.potong kuku pun pakai pisau lipat jer.dah le gelap,potong kuku plak guna pisau...kan bahaya tu...

kesimpulannya bukan betul atau tak betul yg nak kita tau.tapi yg patut kita ambil tau,pesan orang2 tua ni kita kena dengar.tak cukup dgn dengar jer,tapi kita kena la amalkan.tapi jangan pulak amal mambuta tuli.kena la tapis kena la timbang.yang mana baik kita ikut.yang kurang baik jangan la plak diturut.kan tak elok jadi pak turut.nanti tak semena2 fikiran pun terbantut.ALLAH dah bagi akal jadikan la panduan.yang baik jadikan tauladan,yang buruk buat2 la sempadan.....

3 comments:

tengkorakemas said...

mana yg baik kita boleh ambil jadi panduan, mana yg mcm tahyul tu kita elakkan :)

apa2 pun buatlah baik pada org tua he

Asrul "iLham" Sany said...

tapi ramai gak anak dara yg menanyi atas pentas kawen orang2 tua sekarang

;D

ArELeEz said...

aah. yg pelik2 tu toksah la ikut. yg logik2 tu buleh la follow..